Pohled na: Fiat 3000 – italský lehký tank tier I

Fiat 3000 neboli Carro d’Assalto L5/21

Historické pozadí:

Italský tank Fiat 3000 je v podstatě verze francouzského tanku Renault FT-17, který Italové dostali začátkem roku 1918 po drtivé porážce v Caporetto – přesněji si objednali 100 kusů, ale dostali jen 3 a jeden model Schneider CA1. Tento stroj s typovým označením FIAT 3000 Model 1921 se začal vyrábět roku 1921 po velkém vylepšení modelu FT. Ze začátku bylo naplánováno 1.400 strojů, ale po zrušení této objednávky se nakonec po dohodě vyrobilo pouhých 100 kusů.

Model FIAT 3000 měl velkou vnější podobnost s tankem Renault FT, ale trup byl zkrácen a rozšířen. Čtyři dvojice kol byly chráněny proti bahnu novým bočním pancířem se čtyřmi žlaby, nosiče se zkrátily, podvozek byl také mírně přepracován, pancíř byl zesílen a nová osmihranná věž byla mnohem vyšší, než u FT modelů. 4-válcový vzduchem chlazený motor FIAT byl mnohem výkonnější, než původní Renault, což vedlo k rychlému nárůstu rychlosti od 6 km/h (18 km/h) s horním limitem až 21 km/h u modelu 30. Výfukové plyny vycházely z každé strany tanku. Přemístěný zadní chvost byl téměř nezměněn, ale byl upraven tak, aby držel skladovací krabice. Největší inovací, ale bylo přidání dvojitých “Breda 6,5 ​​mm” vzduchem chlazených kulometů s 5000 okruhy uloženými uvnitř. Takto pozměněn původní model FT byl nazván – Model 1921, protože byl přijat do aktivní služby daný rok.

Po roce 1922 se ovšem objevily obavy o nedostatečnoti takto vylepšeného modelu a Italové se zase pustili do vylepšování. Některé studie na vylepšení proběhly za použití modelu 1921 v letech 1928-29, který skončil s nově modifikovaným designem FIAT 3000B. Carro d’assalto Fiat 3000 Mod. 30 nebyl jen vybaven dlouhou hlavní s vysoko-rychlostním dělem, ale měl také nový výkonnější motor, který dosahoval 65 km při rychlosti 1700 ot./min. Mezi další rozdíly mezi modely patří zdokonalené závěsné postranní mantlety chráněné šikmými žlaby, nový prostor pro motor a nové vnější skladovací prostory. 30 z těchto modelů bylo vyzbrojeno dvěma kulomety. V letech 1930 až 1933 bylo celkově postaveno 52 tanků.

Tanky Fiat 3000 použila italská armáda poprvé roku 1926 v Libyi, když oddíl tanků úspěšně podpořil italské dobytí oázy Giaralub 7. února 1926. Roku 1935 bojovali v Habeši, za druhé světové války na Balkáně. Při vylodění spojenců na Sicílii roku 1943 s tanky Fiat 3000 bojovaly dvě italské roty.
Pouze několik modelů FIAT 3000 modelu 21 bylo prodáno do zahraničí, kvůli jejich malé ceně. Sloužili s královskou albánskou armádou a lotyšskou armádou. Některé vozy byly také součástí “loutkové vlády” Abyssinie (Etiopie). Jejich první a nejznámější použití bylo během dobytí Etiopie po první Italsko-etiopské válce v roce 1927, která skončila smlouvou roku 1928, která definovala konečné hranice mezi italským Somalilandem a etiopskou říší. Tváří nulovému odporu ze strany Ligy národů postavila italská koloniální armáda pevnost Welwel v roce 1930, která zasahovala na území Etiopie a to s dohodnutým hraničním omezením. Po několika incidentech a oficiálních etiopských protestech došlo v prosinci 1934 ke konečnému střetu, což vedlo k rozsáhlé válce. Tato invaze byla podpořena téměř všemi dostupnými modely 21 a několika modely 30, což se ukázalo jako dobrý tah, neboť etiopská armáda postrádala jakoukoli formu zbroje nebo účinných protitankových zbraní. Ironií je, že většina z 595 tanků, které Italové postavili, stály tanky CV-33/35 oproti třem modelům FIAT 3000, které předtím prodávali etiopské vládě, a hrstka brzy postavených obrněných vozů Ford. Další tři modely FIAT 3000 byly prodány maďarské vládě v roce 1936, které bojovaly v průběhu slovensko-maďarské války v březnu-dubnu 1939. Roku 1926 či 1928 darovali polští komunisté jeden tank pojmenovaný Felix (Džerdžinskij) Rudé armádě. Ten posloužil prý jako jeden ze vzorů prvního a ve velkém množství vyráběného tanku T-18 (MS-1) . Roku 1928 koupilo 1 exemplář Dánsko, kde sloužil jen k výcviku. Několik exemplářů získala počátkem 30. let i Albánie (minimálně 2 možná i 4). Roku 1930 bylo pět tanků vyvezeno bez munice a zbraní do Maďarska. Sloužili zde jako cvičné stroje, některé z nich obdrželi aspoň 1 kulomet.


Specifika historického tanků:
Rozměry (D-Š-V) 4,29 x 1,65 x 2,20 m
Celková hmotnost / plně naložen s municí 5.5 tun/6 tun
Posádka 2 (řidič, střelec)
Pohon Fiat SPA, 4 cyl, 50 koní
Rychlost 21 km/h
Dojezd na silnici 100 km
Kanon / kulomet: Model 1921 2x Breda kulomety 6,5 mm (19 mm)
Model 1930 – pistole 37 mm (1,45 palce)

– kulomet Breda 6,5 ​​mm

Pancíř Od 6 do 16 mm
Celkový počet vyrobených strojů 152

Následující parametry se věnují tanku ve světě WoT
(platí pro aktualizaci 1.0.1_2)

 Věž/Rádio/Motor/Podvozek:
Děla:

Statistiky tanku se 100% posádkou bez perků:

 Jelikož se jedná o tier I, tak nejsou žádná doporučení ani další vychytávky.

 Videa:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Reklama, která platí provoz tohoto webu.

Sstyx

WoT Community Contributor pro CZ/SK forum. Baví mě vše, kde můžu využít svůj jazykový potenciál a pomoct tak komunitě k cenným informacím. Informace mám z různých zdrojů, proto na ně i odkazuji, ne vše je z WG, proto je nepovažujte za 100% zdroj. Najdete mě i na FB - Sstyx (@Sstyxina)

Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na