Nová série návodů – pro někoho novinka, pro někoho osvěžení znalostí.

Rád bych vás v sérii článku obeznámil s mechanikou hry a třeba i věcmi, které neznáte.

Pojďme se tedy podívat na první téma a tím je penetrace

Pojem penetrace je průbojnost střel, přesněji projektilů, vypálených z děla. Je to číselná hodnota, udávající, jakou sílu kolmého pancíře je schopna střela prostřelit a posléze udělit poškození (DMG). Její hodnota není konstantní a mění se v prvním případě pomocí Random Number Generatoru (RNG) v rozsahu +/- 25% (příklad dělo BL-9 122mm na tanku IS-3 má na Armor Piercing (AP) náboji průbojnost 225 mm pancíře, to znamená, že může probít kolmý pancíř síly od 169 mm do 281 mm). V druhém případě se mění v závislosti na vzdálenosti, se zvětšující vzdáleností klesá (viz. obrázek). Tato hodnota je opět ovlivněna RNG.

Dalším faktorem, zda DMG udělíte nebo ne, je protivník. Ten má pevně danou hodnotu pancíře a jeho sklopení. Tyto hodnoty jsou dané na základě fyzikálního modelu. Podíváme-li se na naší oblíbenou IS-3, dle stupnice vlevo dole je vidět, že spodní i horní plát má sílu 110 mm.

Stejnou hodnotu udává i tankopedie.

Předpokládám, že vám přijde divné, proč nejste schopni soupeřovu IS-3 prorazit vaším dělem BL-9. Zde hraje roli síla efektivního pancéřování. Výpočet je v podstatě jednoduchý pravoúhlý trojúhelník, jeho vysvětlováním se nebudu zabývat. Obrázek sdělí vše. Takže efektivita čelní horního plátu u IS-3 je 230 až 305 mm dle úhlu sklopení a efektivita spodního plátu kolem 210 mm zase závislá na úhlu.

Efektivitu pancíře může protivník ovlivnit naúhlováním, bližší vysvětlení ve videu zde a zde od WG, kde je popsán princip automatického odražení, pokud AP nebo APCR projektil dopadne pod úhlem větším 70° od kolmice.

Jen pro pořádek zmíním další pravidlo ve WoT a to je pravidlo 3x ráže. To znamená, že dělo 122 mm (BL-9) vždy probije pancíř, jehož čelní hodnota je pod 40 mm a to i pokud jeho efektivní hodnota je vyšší než průbojnost děla.


Kam mířit, abych udělil DMG

Zopakovali jsme základy penetrace a pancíře. Pojďme se podívat, kam je dobré mířit. Většina tanků má čelně čtyři slabá místa.

  1. Spodní plát – Většina tanků má na spodním plátu slabší efektivní pancéřování. Z toho plyne, že pokud vidím spodní plát, je velká pravděpodobnost penetrace a udělení DMG
  2. Oblast těsně pod věží – Je to velice malé místo mezi věží a podvozkem, které je slabě pancéřované a na menší vzdálenosti je to téměř jistota DMG
  3. Průzor řidiče a spřažený kulomet – všechny tanky mají průzor a velmi mnoho i kulomet na korbě tanku
  4. Velitelský průzor na věži – až na výjimky je to jistota

Těmto místům se v souhrnu říká weakspoty, podrobněji se jim budu věnovat v něktrém dalším článku.


Pomůcka při míření

Připadá vám hrozné a nemožné pamatovat si, kde jaký tank má efektivní sílu pancíře? Mě osobně ano.

Wot má ve hře implementovanou malou pomůcku – je to střed zaměřovacího kruhu. Jeho barva se mění v závislosti na šanci penetrace. Má tři fáze: zelenou – penetrace je na základě průměrné průbojnosti zaručena, oranžovou – penetrace je možná na 50% při “dobrém RNG” a červenou – penetrace je nemožná. Pokud vidíte že je červená, je lepší vybrat jiné místo nebo typ náboje.

Zde jsou názorné příklady, jak se mění barva indikátoru na různých místech tanku

Zde ještě jeden příklad indikátoru. Stejná pozice střelce, ale jiné místo na cíli. Cíl je pod úhlem a přibližně stejné místo na tanku, pouze na opačných stranách – vykazuje jinou indikaci.

Bohužel ani tato pomocná berlička ve hře není dokonalá.


To by k základnímu pochopení, jak funguje průbojnost, bylo asi vše. Doufám, že pro vás byl článek přínosný, jak pro veterány, tak pro nováčky ve hře WoT.

Děkuji za pozornost a sejdeme se u příštího dílu.


Aktualizace: přidána dvě videa od WG


Zdroj: Internet, Tank View, WoT Wiki, World of tanks

4
Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
V S
Čtenář
V S

pokles penetrace za vzdalenost je dan pevne, neni ovlivnen RNG. randomizace probehne az v okamziku zasahu.
take bych doporucil zminit typy munice, jelikoz to s penetraci primo souvisi.
standardni ap munice je bezne pouzivana temer u vsech tanku, ale je potreba si dat pozor na to, ze nektere tanky pouzivaji dela urcene ke strelbe explozivni munice, presto pri koupi maji jako vychozi nastavenou ap munici. poznaji se obecne podle nizke penetrace a velkeho poskozeni. nekteri hraci si to vsak neuvedomi a klidne odjedou stovky bitev s ap.
jelikoz nekteri lide jiz vlastni is3, ale v tymovkach stale pali he, protoze nechapou mechaniky a co v praxi cisla u munice znamenaji, mozna by bylo vhodne se zde rozepsat o prubojne vs. explozivni munici a jejich pouziti…
urcite je dulezite pamatovat na to, ze premiova apcr munice ma obecne vetsi pokles penetrace na vzdalenost a pri strelbe na velkou vzdalenost casto neposkytuje zadnou vyhodu. je nutne se podivat na vlastnosti munice pri jejim vyberu.
oproti tomu je dobre sledovat, ktere tanky maji moznost pouziti heat munici, ktera ma vlastnosti ap/apcr munice a vysokou penetraci, avsak jako explozivni munice naopak neztraci zadnou penetraci za vzdalenost.

V S
Čtenář
V S

v anglictine, ale lze ziskat predstavu pri vyberu munice. zajimavy je napriklad rozdil u nemeckeho dela “12.8cm KwK 44 L/55” (e100)
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1nv9o4cNkDmn0WJklBcHDjhSINYfmXp440-6wAehf1eU/edit#gid=10

V S
Čtenář
V S

např. budeme li porovnávat is7 vs is4 a is3 vs 110, většina lidí řekne, že is7 a is3 jsou lepší. podíváme li se však na jejich schopnost odstřelovat na větší vzdálenost se zlatou municí (v praxi např. klasický basecamp v randomech), zjistíme, že zde můžou být velké rozdíly, které můžou být pro určité jedince rozhodující.
is4: heat s výrazně větším základním pene (303 vs 340) bez jakékoli ztráty penetrace za vzdálenost. zatímco samozřejmě u is7, zlatá munice ztrácí se vzdáleností výrazně více pene než samotná ap munice (3* více)…
110: apcr munice se stejnou penetrací jako apcr u is3, na první pohled totožné, až na to, že is3 má s ap menší ztrátu penetrace za vzdálenost než 110 a se zlatou municí ještě znatelně klesá, zatímco u 110 se ztráta nemění. apcr munice u 110 ztrácí více než 2* více penetrace za vzdálenost oproti is3.