Série návodů – pro někoho novinka, pro někoho osvěžení znalostí.

Rád bych vás v sérii článku obeznámil s mechanikou hry a třeba i s věcmi, které neznáte.

Munice je nejdůležitější prvek hry. Pokud do bitvy vyjedete bez ní, nebudete schopni udělat skoro nic.

V tomto pokračování jsem se zaměřil na standardní munici HE (High explosive) a HEAT (High explosive anti-tank). Ve hře jsou celkem čtyři druhy munice AP, APCR a HEAT. Dále se ve hře dělí na standardní AP, APCR a HE. Na “goldovou” AP, APCR i HEAT.

Pokud má tank standardní AP, bude nejčastěji mít jako prémiovou munici APCR nebo HEAT a ve třetím slotu budou HE. Až na výjimky jsou pro vozidlo tři druhy munice. Povětšinou není standardní munice stejný typ jako prémiová. Toliko k úvodu pojďme se podívat na vlastnosti.


 HEAT náboj

Tak jako v prvním díle se podíváme na “odbornou” literaturu, nebo-li českou wikipedii: HEAT = High explosive anti-tank. Český název je Kumulativní protitanková střela. Tento typ střely koncentruje energii svého výbuchu do úzkého paprsku plazmatu, kterým se doslova propálí skrz pancíř. Konstrukčně vypadá tak, že trhavina je vytvarována podle kovové vložky (např. z mědi) do kuželovitého tvaru otevřeného směrem k cíli. Tu zepředu kryje balistický kryt a vzadu je stabilizátor. Odpálení ve správném okamžiku zajišťuje kontaktní zapalovač představený na charakteristické delší čí kratší tyči na čele granátu.

HEAT munice byla vynalezena ve Švýcarsku v průběhu 2. světové války, ale vzhledem k malým rážím tehdejších tankových kanónů se uplatnila jen v neřízených protitankových zbraních jako je např. Bazuka, ruské RPG a velmi známý Panzerfaust nebo Panzeschreck. HEAT munice může být konstruována pro kanóny s drážkovým vývrtem, potom jde o rotačně stabilizovanou střelu, ale také pro kanóny s hladkým vývrtem- šípově stabilizovaná střela (ta je opatřená křidélky v zadní části). Rotační pohyb střely snižuje její účinnost, proto jsou šípově stabilizované střely výkonnější. Dnešní HEAT projektily mají úsťovou rychlost kolem 1000 m/s. Jejich velkou nevýhodou je, že po probití pancíře působí jen v nepatrné vzdálenosti od osy samotného paprsku. Pokud tedy přímo nezasáhne důležitý konstrukční uzel, posádku či munici, je tank i nadále bojeschopný.

Proti HEAT munici je zvláště účinný vrstvený pancíř nebo reaktivní pancéřování.

A nyní WoT wikipedie: Jedná se o prémiovou munici pro většinu SPG, houfnice a děla vyšších tříd. Mají vyšší hodnotu penetrace než AP, ale na rozdíl od AP a APCR nepodléhá normalizaci a proto musí proniknout účinnou hodnotou pancíře v daném úhlu nárazu, což znamená, že HEAT bude mít problémy s velmi silným šikmým pancířem, více než AP a APCR. Nicméně, na rozdíl od AP a APCR, HEAT neztrácí hodnotu penetrace na vzdálenost.

Popis od WG je neaktuální k dnešní hře. Samozřejmě, dnes již SPG nemají jiný typ munice, než HE. Celkově je HEAT použitelná na kontaktní boj, ale i na vzdálenost vzhledem k jeho vlastnostem ve vzduchu. Velkou nevýhodou, jsou překážky, na nichž se “spálí”. To platí i o představeném pancíři, kterým “neprojde”. Vzhledem k povaze munice byste neměli mít větší problém probít tank o dvě úrovně výše, než je váš, pokud jej nezasáhnete do představného pancíře.

Prémiový slot

HEAT munice se až na jednu výjimku, kterou jsem zatím ve hře zahlédl, nepoužívá. Objevuje se pouze v druhém slotu. Průbojnost je vyšší než munice v prvním slotu a povětšinou má menší úsťovou rychlost, než standardní munice, ale poškození zůstává stejné.

Výhody

  • Vyšší průbojnost než standardní projektil.
  • Úhel odrazu 80°.
  • Průbojnost neklesá se vzdáleností.

Nevýhody

  • Nižší úsťová rychlost.
  • Pokud narazí do zničitelné překážky, i když to bude jen plaňkový plot, tak u něj exploduje a k cíli ani nedoletí.
  • Pokud trefíte představný pancíř, neudělí poškození.

HE náboj

Wikipedie nám říká: HE je zkratkou anglického názvu High explosive. Toto označení se používá pro klasické tříštivotrhavé střely. Dají se použít jen proti nepancéřovaným, nebo jen lehce pancéřovaným cílům. Jsou stabilizovány rotací, tudíž vyžadují kanóny s drážkovaným vývrtem. Konstrukčně vypadají tak, že jde o poměrně tenkostěnné kovové tělo naplněné trhavinou, která je iniciována nárazovým zapalovačem. Na cíl působí tlakovou vlnou a střepinami.

Co na to WoT wikipedie : Tato střela má nejvyšší hodnotu poškození ze všech typů nábojů ve hře, ale má také velmi nízkou hodnotu penetrace. Tyto projektily mají velmi malou oblast poškození. Nepotřebuje proniknout pancířem, aby poškodili cíl, ale poškození rychle klesá, protože rozdíl mezi pancířem cíle a hodnotou průniku náboje se vzdáleností od epicentra výbuchu klesá. Pokud se podaří proniknout do vozidla, exploduje uvnitř tanku a udělí plné poškození uvedené ve specifikacích. HE granát má vyšší poškození do modulů a posádky. HE má obvykle maximální hodnotu poškození o 25% vyšší než standartní střely pro vaše dělo.

Snad jen dodám, že svojí specifikací se podobá HEAT nábojům. Opět tomuto náboji dělají problémy překážky a představený pancíř. A i zde není problém klesající penetrace se vzdáleností. Průbojnost je velice špatná, ale vynahrazuje to poškození výbuchem. Jeho velkou výhodou je použitelnost pro obranu základny nebo na pancéřově slabé cíle, ale i dobře pozičně postaveným tankům, které nejste schopni probít standardní, nebo prémiovou municí. Je to však na úkor daného poškození.

Standardní slot

Převážně se nachází ve třetím slotu pro děla, která mají AP nebo APCR municí. Hojné použití je u velkorážních děl takzvaných “derp gunů”, kde je i v prvním slotu, např. u japonských HT od tieru VI výše. Obrovský potenciál je v jeho poškození. Dnes je i jedinou municí pro SPG, v kterých je přidána vlastnost ochromení.

Prémiový slot

Je použita pouze na japonských HT, FV 215b (183) a FV 4005, oproti standardní munici má navýšeno poškození a u britských tanků i nepatrně průbojnost. Jinak se v ničem neliší.

Výhody

  • Poškození výbuchem.
  • Velká pravděpodobnost poškození nebo zničení modulů a členů posádky.
  • HE má oblast výbuchu, v kterém způsobí poškození.
  • Ochromení (jen SPG).

Nevýhody

  • Nižší úsťová rychlost.
  • Pokud narazí do zničitelné překážky, i když to bude jen plaňkový plot, tak u něj exploduje a k cíli ani nedoletí.
  • Malá průbojnost.

Co závěrem? Pokud budete rozvážně volit munici dle situace, měli byste si být schopni poradit téměř s jakýmkoli tankem. Je trochu škoda, že WG nevyužilo více typů munice a jejich specifické vlastnosti. Pamatuji doby, kdy FV 4202 bylo na desátém tieru a mělo standardní i prémiovou munici HESH. Další problém hry pro mě přestavují “zlaté” HE u japonských těžkých tanků, které si dobře stoupnou, vy je neprostřelíte, oni si vás ukousají HEčkami z druhého slotu za 600 životů (HP) a vy proti tomu nemáte co udělat.


Zdroj: Wikipedie,  WoT Wiki

2
Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Le3ky
Čtenář
Le3ky

Nie je nahodou HESH stale u anglickych tankov ? Pamatam si je z z FV a Conquerora. Bola tusim ako HE ale mala vacsiu prieraznost.