Tak nám běží druhá iterace Sandbox serveru, kde se mají zkoušet různé kombinace úprav prémiové munice. Alespoň tak zněl původní plán. Jakou cestou se nakonec ve Wargamingu vydali se může každý dočíst sám na oficiálních stránkách hry, ale přesto stručně : prémiová munice nakonec je snad to jediné, co se neupravuje, zato zkouší zvýšit HP všem strojům ve hře a zároveň poškození na výstřel na standardní, ne prémiové munici.

Výsledek je v podstatě ten samý. Prémiová munice bude dávat menší poškození než obyčejná, ale současná cesta je podle mého názoru výrazně složitější, pracnější a poskytuje výrazně větší prostor pro různé přehmaty a špatný odhad psychologie hráčů. Navíc do tak rozsáhlých úprav jde velmi dobře “schovat” různé utajené nerfy a buffy všech možných parametrů.

Výsledky první iterace údajně dopadly jinak než vývojáři očekávali – prémiové munice se střílelo minimální množství. Dokonce tak málo, že se to dostalo pod jakousi “hraniční hodnotu”. To je také důvodem dalších úprav v současném sandboxu.

Rozdíly parametrů tanků a munice první a druhé iterace nejsou zase tak velké. Většinou se pohybují v řádu jednotek procent. Přesto se podle mé zkušenosti složení munice výrazně změnilo.

Když tak přemýšlím, čím ta velmi výrazná změna ve složení vystřelené munice může být, napadá mě jedna docela důležitá věc. Pokud bych já osobně testoval něco, co bude mít zásadní vliv na vývoj produktu, za který jsem zodpovědný, určitě bych chtěl, aby všechny testy probíhaly v přibližně stejných podmínkách a poskytly tedy výsledky, které jde zpracovávat bez nutnosti odhadovat, jak moc je zkresluje “lidský faktor”. A zde narážím na problém – zatímco přístup na první iteraci sandbox serveru měli hráči jen na pozvánku, druhá už je volně přístupná bez jakýchkoliv omezení a změnila se tedy z pohledu hráčů na běžný testserver se všemi jeho neduhy.

Pokud přičteme vliv prázdnin na složení hráčů, vychází z toho závěr, že mnoho hráčů si na sandbox přišlo jen zajezdit s tanky, které na herním serveru nemají a samozřejmě je jezdit “fullgold”. Jak moc zkreslené výsledky vývojářům takto změněné podmínky poskytnou je otázkou. Zatímco první iterace se hrála pohodlně a tanky s pancířem plnily svou úlohu na bojišti. Druhá iterace už je velmi podobná hernímu stylu  “stiskni 2-2 a pancíř přestane existovat”. Což je podle mě docela škoda.

Osobně bych byl raději pro prosté a jednoduché snížení poškození prémium munice. Jednoduchá řešení bývají ta správná.

1. vs 2. iterace

Pro srovnání s předchozím článkem na toto téma přikládám tabulku aktuálního stavu Britské větve středních tanků, tak jak se momentálně nachází na sandbox serveru.

2. fáze Sandboxu
1. fáze Sandboxu

… případně můžete srovnávat změnu například v Německé linii těžkých tanků na E100


Dle dostupných dat, je snížení poškození standardní munice spíš kosmetické, to samé platí u HP tanků. Jako zastánce No Gold hry mne těší, že se něco v tomto směru děje. Mám však špatný pocit ze zvoleného postupu. Problém se speciální municí není v ní, ale v pokřivené ekonomice. Spousta eventů, zálohy, atd. atd. Sami víte na čem se dá vydělat dost na Fullgold hraní. A když si na to nevyděláte ve hře, je tu ještě Fort Knox.

Vše výše zmíněné komentáře jsou subjektivní pocity. Vyjadřují názor mne a Viji. DoktorKevina


Za dodání podkladů s komentářem k probíhajícímu Sandboxu děkuji Vijovi.

59
Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
svkruskor
Čtenář
svkruskor

Ono pred tým to bolo tak, že tie DPM boli veľmi vysoké 🙂 ešte aj teraz sú, ale je to trošku lepšie no

Bertiboom
Čtenář
Bertiboom

Závěr tvého článku je to pravé ořechové. Problém není v tom, že jsou k dispozici granáty s různou penetrací. Celý problém je v narušené ekonomice hry. “Goldovat” ve velkém se začalo ve chvíli, kdy se objevili zálohy a další možnosti, jak si jednoduše vydělat na tento provoz. To je hlavní problém. Bohužel, WG tyto boosty cpe do hry stále a stále. Nějakou změnou, o které se nyní uvažuje, se tento problém nevyřeší. Ti co je používají granáty s vyšší průbojností je budou používat stále, tito hráči neřeší damage! Zkrátka dají jen o ránu víc. Ostatně k čemu je teoreticky nabízená vyšší damage, když neprostřelí? Tohle není řešení. Řešení je obrat lidi o kredity, viz černý obchod, a přestat cpát hráčům zálohy téměř za nic. Největším problémem hry je totiž již dva, tři roky narušená ekonomika hry. To je problém, který může hru poslat do kopru, ať se vám to líbí nebo ne. A přesně to ukázal uzavřený test na sandboxu, přestalo se goldit a byl tu problém. Jedním z možných a účinných řešení, a není to můj nápad, je, aby se v případě zničení tanku hradila i v něm vezená munice. Ostatně bylo by to i logické.

Lasman67
Čtenář
Lasman67

Tak to by teda bolo, fullgoldaci by mali asi po ptakach

12Stig12
Čtenář
12Stig12

Je pravda, že poslední rok, rok a půl si dokážu vydělat tolik kreditů, že i při expení min 5 lajn naráz, mám jak na koupi nových tanků, tak i na víc goldů než dřív, že mi trezor nezrujnuje několik bitev, kdy z tanku vystřílím všechny goldy, co vezu a to je špatně (snažím goldit co nejmíň a na většině mých tanků tvoří goldy zhruba 1/3 munice)

_Sam_proti_sobe_
Čtenář
_Sam_proti_sobe_

Ahoj, ve chvíli kdy je k dispozici každý měsíc FL (need for speed), kdy průměrný hráč vydělá 20 mega, je nepodstatné kolik se bude platit za využití goldů v bitvě. Mod hodnocených bitev beru jako zbytečnost, kde se bez goldů nehne 80% hráčů a přínos hře je zanedbatelny (zřejmě nevalná účast) – tzn nemáš kde utratit vydělané stříbro. I kdyby jsem měl platit za všechnu municí, tak mi to nemá šanci ublížit ve finanční rovině.

Hollohlaway
Čtenář
Hollohlaway

Myslíš zřejmě ” průměrně dlouho u toho sedící hráč ” protože s průměrností hráče to nemá co dělat.

Glock17
Čtenář
Glock17

20 mega za předpokladu, že pojede jen prémiáky a bude mít zapnuté zálohy na kredity.

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Kdybych odehrál stejné množství hodin na randomu s prémiákam a se zálohama, tak si troufnu tvrdit, že vydělám 1,5x – 2x víc. Proto jsem FL přestal hrát, protože je IMHO nevýdělečná a navíc pořád jen jediná mapa. Ani ty tanky mi za to nestojí. Stejně je zase dají i do jiné akce.

Guderian
Čtenář
Guderian

ano časovo pri zarabani kreditov to je jedno, keď zapneš rovnake bonusy a navyše v randome maš neustale inu mapu, pre mna je to zaujimavejšie. /a nie je na randome toľko kolobežiek/.Nejaky streamer to aj porovnaval.FL som ani neskušal pre je totalnu arkádovu formu.:)

_Sam_proti_sobe_
Čtenář
_Sam_proti_sobe_

Ano, ale z FL vytahnes bony, prémiový tank, různé spotřební doplňky, peníze za postupy, zálohy… Po přepracování skillů na jednotlivé druhy tanků zmizela část ” koloběžek”. Všeho všudy je to kolem dokola to samé, ale to i svým způsobem public. Tady můžeš přečíslit jednotlivé zóny, hraním v četě výrazně ovlivnit průběh. Neřkuli se chytnout lepších hráčů – i bez použití xwm to jde poznat cca dle klanů kdo jak bude hrát.

_Sam_proti_sobe_
Čtenář
_Sam_proti_sobe_

Pokud jsi v klanu, který občas vydělá kostky a pustí klanové zálohy (+vlastní) máš za hru cca 250000+ čistého (dá se i skoro 400). Ano s prémiovým účtem, prémiovým tankem a bez goldů. Časově to vychází na nějaké 2-3 hodiny denně při daném eventu. Samozřejmě doporučím hraní v četě, kdy můžete výrazně ovlivnit průběh a rychlost odehrání bitvy.

Guderian
Čtenář
Guderian

a samozrejme ,mat premiovy učet k tomu a cas 🙂

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

V článku je jedna věta, která platí na 100% – “Jednoduchá řešení bývají ta správná.”. A nejjednodušší řešení je do toho nevrtat. Problém s gold municí neexistuje, je to jen pseudoproblém. Skilleři používají munici podle toho s kým bojují a umí prostřelit dle potřeby. Rajčatům stejně nepomůže, protože neví kam s ní střílet, a s HEATama většinou dingají a pak se diví. Všichni mají stejné podmínky, podle zdejších tvrzení mají všichni kreditů přehršel, tak jak to, že když mají všichni gold munici nepřibývá lepších hráčů a v bitvách vidíme nezřídka, že spodní 5-10 tanků je dokonce bez udělené DMG?

Na testu se údajně prémiová ammo nepoužívá, protože evidentně není potřeba. Na druhou stranu, tím, že je sandbox otevřený pro všechny, nechodí tam skuteční skileři co jezdí full gold a tudíž výsledky z testu jsou de facto k ničemu. Je prostě potřeba si uvědomit a vzít v potaz, že jsou tanky co se bez prémiové munice nedají hrát (typicky stock tanky proti vyšším tierům, nebo tanky s nízkou penetrací jako valná většina prémiových tanků či většina MT a HT tier VIII a IX), a prémiovou munici používat musí, pokud chtějí na stávajících koridorových mapách bez možnosti flankování něco zahrát. Co kdyby WG zkusilo překopat mapy, aby i tanky s nižší pene něco mohly udělat? Další problém je i rychlost střely. Pokud má tank rychlost střely na AP do 900m/sec, tak se už vyplatí tam nabít APCR nebo HEAT, protože jak jinak trefit rychle se pohybující cíl?

Prostě doporučil bych nechat to jak to je, protože rozvrtat všech 600 tanků co je dnes ve hře, plošně měnit HP a alfu u základní munice stejně k ničemu nepovede. Jen se přestanou hrát RU tanky a přejde se víc na FR, CZ,DE a nakonec zase za rok bude bufovat RU, protože to musí být top technika. Akorát tak ještě víc roztočí spirálu buffů a nerfů,a v důsledku nespokojenost hráčů, kteří logicky budou odcházet pryč.

Obecně mi chybí anketa mezi hráči na jejich skutečný názor na prémiovou munici, a vyhodnocení kdo jak odpovídal. A tím nemyslím anketu na fóru, kde se většina sveze s davem, ale samostatná anketa ve hře, kde by byl vidět i skill a případně věk odpovídajících.

Glock17
Čtenář
Glock17

Nějak Ti nerozumím, na začátku píšeš, že jednoduchá řešení bývají ta správná = nevrtat do problému. No a potom začneš navrhovat takové legrácky jako překopání map…

Jestli se něco má s MMO hrou v průběhu času dělat, tak měnit vlastnosti avatarů (tanků) + přidávat endgame content. Blizzard to tak dělá s WoW už 12 let a očividně úspěšně. WG by to mělo dělat s tanky jinak?

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

To je de facto můj jediný návrh na změnu, aby se zavřela pusa těm co brečí na prémium ammo, a navíc si osobně myslím, že tohle je jeden ze základních problémů hry obecně – málo map a především koridory.

A ano, neznám WoW jak funguje, tekže nevím co tam mění. Ale osobně se mi nelíbí, když mi neustále mění vlastnosti tanků pod rukama. Typický příklad jsou tiery I-III, které dostaly tolik nerfů, že se nehrají. A přidávání nových prémiových tanků, které strčí do kapsy jak ty ze stromu, tak i staré prémiové tanky není IMHO správná cesta, ale přesně naopak.

Ať přidají mapy (i na nejnižší tiery) a zruší “koridorovost”, ať omezí artyny max. 2 na hru na každé straně, ať si pohrají s MM a zruší znevýhodňování určitých skupin, ať uberou akce/mise, ať přestanou přidávat prémiové OP tanky rychlostí 30 za rok, ať omezí počet koleček a skoutů v bitvě (max. 1+2 na každé straně), ať si pohrají se skilama/perkama na posádkách (nabíječ má max. 7 a to i nepotřebné, velitel a řidič mají kvanta), ať upraví fyziku (kolečko nepřevrátíš nikdy a E3 i najetím na schody), ať upraví účinek munice (trefit prasetem kolečko bez poškození z boku je fakt silná káva), ať opraví zachytávání děla na horizontech…. Zatím stačí, ale kdybych se zamyslel, vypotil bych toho ještě víc.

12Stig12
Čtenář
12Stig12

Nesouhlasím s tím, že fialky (čili skilleři) používají goldy jen v situaci, kdy je to třeba. Někteří ano, ale pak potkáš fialové 430U či 907 a z něj lítají jen HEATy…

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Tak jsou fullgold výjimky jako Decha, ale těch je tak 0,01%. Navíc jednou hrají s tebou a jednou proti tobě, takže 0,005%. Ale kvůli takovému mizivému množství fullgold skilerů rozbít celou hru?

PS: Tady se mažou komentáře?

Merlin40
Čtenář
Merlin40

JJ. Jsou i tací. Co naděláš. Ti ale budou i po rebalancu, nebo si najdou jinou libůstku.

Lojzo
Čtenář
Lojzo

Poviem par viet k tomu aj ja. Na test serveroch sa nikdy nic neotestovalo normalne kazdy ma vsetko zadarmo a dostupne s toho vyjdu len skreslene informacie vzdialene na mile od reality a vysledok potom je vzdy taky aky je. Cize nezmysel. Teraz len tolko zvysuju alfa poskodenia a pridavaju HP treba mysliet aj na tier VIII kde pridaju tanku 100 HP a X tier bude mat cely alfu na urovni 700 mozna 800 HP k tomu 25% zazraku nazyvaneho RNG a zrazu chudak VIII dostane za 1000 kazdou ranou a HP bude mat kolko 1600?? To asi zabavne moc nebude a ty das X tieru poskodenie kolko 400?? Vzdy treba pozerat na druhu stranu mince. Teraz k tym fialkam ako ich nazyvate ja tak isto patrim k nim ale to podstatne nie je a preco hram full gold? AK expim novu liniu ak nejaku pridaju idem full gold rychlejsie ak hram X tier idem full gold jednak rychlejsie naboje nemusim tolko mierit a idem si pohodlne a nie je problem. A preco aj bezny hraci pouzivaju premiove naboje? Ak sa pridavaju tanky ako Defender Chrysler a teraz tie nove Nemecky VIII tazky tank tak je jasne ze pojde premiova municia. Kazda fialka ak robi marky na delo ide full gold a ako tuto situaciu vyriesit??? Jednoducho tankom ako defender a spol dat nejaky slabsie miesta a na premiovych nabojoch znizit penetraciu povedzme s heatu 340 pene na uroven 300 a uz by to bolo o inom a dalsi krok zlepsit parametre beznej municie ustova rychlost a podobne. Tieto zavery co WG nakoniec spravi budu pre hru amen

Merlin40
Čtenář
Merlin40

Ne, ne a ne.
Kdybych měl hlas co WG slyší řekl bych jim: “Nesahejte na goldy. Snižte rozptyl na základní munici. Zvyšte úsťovou rychlost základní munice. Omezte RNG na max 5% a celý problém s goldy vyšumí. A hlavně si nehrajte s alfa poškozením.”

Lojzo
Čtenář
Lojzo

znizenie penetracie na goldoch by nebol problem 30 mm by bolo v pohode tych 300-310 je stale dost

Guderian
Čtenář
Guderian

Keby chceli znižiť použivanie premiovej munice dam jej omedzenie, ktore môže vozidlo voziť. a je to.:)

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Pokud bys balancoval každý tank zvlášť, tak by se o tom dalo polemizovat. Ale plošné úpravy rozhodně ne. Jsou tanky jako Lorrka, co goldy nepotřebuje a pak tanky jako B2, které si bez nich nezahraje. O stock tancích ani nepíšu.

Lojzo
Čtenář
Lojzo

B2???? Vazne??? To si co vytiahol prosim ta myslis ze takym niecim sa naozaj WG zapodieva?

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Musí se zabývat vším, nejde se soustředit jen na top tiery. Pokud upraví tier X, musí adekvátně i tier IX a VIII, a samozřejmě je to řetěz končící na tieru I. Uvedl jsem nejkřiklavější příklady, ale těch tanků jsou dnes už kvanta a staré prémiáky jako i např. KV-220 jsou ty nejkřiklavější příklady.

pet5369
Čtenář
pet5369

Mě by přišlo stejně pořád nejlepší řešení redukovat množství prémiové munice. Pak by nikdo nemohl hrát full gold a musel by hrát se základní municí nebo hečky. Nebylo by třeba špatné přidat do hry i jiné typy munice – třeba zápalné, které by měli větší pravděpodobnost zápalu tanku nebo by dokázaly zapálit keř a odhalit TD.

Glock17
Čtenář
Glock17

To s tou zápalnou municí je pěkná hloupost. Z mých letitých empirických zkušeností vím, že hráči jsou tak duševně omezení, že často nerozstřílí ani zničitelný objekt, za kterým se schovává nepřítel (např. domy složené ze 4 nebo 6 hitboxů), protože by po nich někdo mohl střílet na oplátku, museli nabíjet znovu, měli vyšší náklady za munici a dmg by jim vyžral kolega…

pet5369
Čtenář
pet5369

No jo ale s takovouhle argumentací by se ve hře asi neobjevilo nic nového. Zápalná munice mě napadla spontánně, muselo by se to samozřejmě promyslet a dopilovat. Rozhodně by se to mohlo otestovat místo testování plošného zvyšování HP.

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Zápalnou munici bych rozhodně nedoporučil ze tří důvodů:
1) kompletně nová mechanika hry, dost náročné na zapracování
2) na začátku hry by okamžitě všichni všechno rozstříleli, takže zakempenci by zakempili jen o neco dál za hranicí spotu (mimochodem, teď jsem hrál Scorpiona a s pětiskilovou posádkou jsem stál na otevřeném prostranství 380 m od nepřítele, sypal jsem to do nich a nespotli mne)
3) rajčata by měla další důvod nehrát, ale bavit se střílením do všeho hořlavého

Jinak, proč se musí objevovat pořád něco nového, když něco funguje?

PS: K tvému nápadu s HEčky; osobně mi nevadí, když do mne někdo šije goldem, ale jak do mne někdo začne šít HEčkem, tak končím s hraním a jdu jen po něm za každou cenu. Výjimkou je Hvězda s kadibudkou, kteří de facto nic jiného než HESH nemají.

Merlin40
Čtenář
Merlin40

A co takový prase? Třikrát dingnu medko do boku nebo z boku do věže a láduju HE abych aspoň dal nějakou DMG. A ona to není zrovna malá DMG. Posledně jsem takhle zazoufal na Obj.907. Dvakrát jsem hoška dingnul a začal být drzý, až vyzývavý. Naládoval jsem HE, ukázal mi bůček a rázem byl o 1200 HP chudčí 🙂 . Ale to je v případě prasátka spíš výjimka než pravidlo. Bohužel pro stroj s takovým potenciálem.

pet5369
Čtenář
pet5369

dík za názor,

ad1) nejsem vývojář, ale kompletně novou mechaniku hry – to si nemyslím. Už dnes jsou zničitelné a nezničitelné objekty. Pouze by se vypracovala mechanika ničení plamenem.
ad2 a 3) to by se dalo redukovat cenou zápalné munice, popř. omezeným max. množstvím (třeba 2-4 ks).
Myslím, že ve finále jde o to, aby hráč přemýšlel a podle situace použil podle něj nejefektivnější munici a to nejenom vždy s cílem zničit nepřítele, ale např. jej odhalit nebo naopak se skrýt (kouřové granáty nebo kouřová clona, kterou tank vypouští z výfuků). Tím by hra mohla v určitých situacích ve srovnání s dnešním stavem nabízet alternativní řešení různých strategií.
Hečka normálně moc nestřílím, protože mě většinou “nepodrží”, ale v určitých situacích se hodí. Jinak proti současnému stavu používání goldů nic nemám (střílím je taky), jen jsem proti tomu, co se teď testuje a nechtěl jsem jen kritizovat, ale navrhnout jak bych to viděl já.

Rax
Čtenář
Rax

Mozna by stacilo natahnout reload pro gold o 1/4 🙂
sice prostrelis, ale prijdes o DPM. To mi prijde jako fer. Kazdej se rozmysli, jestli je to pro nej v dane situaci vyhodne mit vyssi pene za ztratu DPM. Jednoduche reseni a netreba rozdrbat celou hru. A taky bych za gold zasahy stahl XP.. strilis goldy, beres min XP..

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

První myšlenka zajímavá, ta druhá je to, co WG zkouší v obraceném gardu, a je to nesmysl.