Dne 8.3.2018 jsem osobně byl jako” čestný zahraniční  host” na prvním srazu švédské komunity v Uppsale.
Nebylo zde zase tolik lidí, jako když se sejde naše CZ/SK komunita v Praze v tankovém muzeu v Lešanech, ale byl jsem celkem mile překvapen, jakožto jediný Čech jsem se dostal do poměrně většího švédského klanu RSB, kterým jsem byl přizván na tuto akci s prohlídkou muzea.

Tankové muzeum Arsenalen bylo otevřeno roku 2011 a nachází se cca 90km jihozápadně od druhého největšího města Uppsala, takže cesta zabrala okolo dvou hodin. Po doražení na místo mile překvapila samotná velikost muzea, které samo o sobě kromě tanků také předvádí válečnou éru Švédska ještě daleko před 1. a 2. světovou válkou.
Najdeme zde převážně vozidla či prototypy švédské armády, ale také i dalších zahraničních vozidel, dále i dioráma švédských vojsk, obléhajících různá místa v Evropě mezi lety 1500 – 1890. Zajímavé ale je, že obléhání Prahy roku 1648 považují za nejvýznamnější, jelikož zde byli poprvé odraženi a zahnáni zpět do Švédska.

Po vstupu do muzea se mi dostalo milého přivítání od švédské komunity a i od průvodkyně, avšak bylo mi trošičku stydno, jelikož víceméně se výklady musely kvůli mě vést v angličtině.

Jako první jsme došli k ranému prototypu švédského tanku Strv FM/21.

Tento první tank byl sestrojen roku 1918 v Německu a roku 1920 bylo 10 kusů prodáno do Švédska, kde dostali označení Stridsvagen a byl využívám jen k výcvikovým účelům.
Na fotce se zdá celkem tak průměrně veliký, avšak když jsem se postavil k němu samotnému já, cítil jsem se jako trpaslík.

Dalším modelem v řadě byl Carden Loyd Mk V.

Tento legendární tančík byl jedním z vozidel, které oslnily, avšak neosvědčily se. Šlo o slepou vývojovou linii obrněných vozidel, vyvíjených v meziválečném období. Mnoho států bylo přesvědčeno, že se jedná o pokrokovou zbraň a proto byl vyvážen do Československa, Francie, Itálie, Polska, SSSR, Indie, Kanady a dalších. V Československu se vyráběl v licenci jako CL-P (Carden Loyd-Praga), v SSSR byl od něj odvozen typ T-27. V Japonsku se vyráběl Type 94 Te Ke, založený na Carden-Loydu Mk. VI. Do Švédska byly objednány celkem dva kusy, které ale nebyly doručeny dříve než v roce 1931, tudíž už byl zastaralý a roku 1939 byly darovány do muzea švédskou armádou.

Nyní byl v pořadí Stridsvagn FM/27  (Renault NC 27).
 
Tento tank byl založen na konstrukci francouzského tanku FT 17. Muzem však vystavuje jediný dochovalý kus, tudíž jde o velikou raritu a myslím, že ten kdo je nadšenec do tanků, tak si ho nesmí nechat ujít.

Teď se dostáváme k dalšímu tanku Mark I 1916.

Mark I byl britský tank nasazený v první světové válce a vůbec první bojově nasazený tank v historii válek. Poprvé byl nasazen 15. září 1916 v bitvě na Sommě. Jeho výzbroj byla nesena ve sponsonech na bocích trupu a tanky se dělily na „mužské“ (Male), které byly vyzbrojeny dvěma kanóny ráže 57 milimetrů QF 6 pounder Hotchkiss, což byla původně námořní děla, a čtyřmi kulomety Hotchkiss ráže .303 British, a „ženské“ (Female), jejichž hlavní výzbroj představovaly kulomety Vickers, doplněné také kulomety Hotchkiss. Pancéřování dosahovalo síly až 10 milimetrů, a v praxi se ukázalo být zranitelné nově vyvinutou německou střelou typu Spitzgeschoss mit Kern ráže 7,92mm.
Tento tank ovšem muzeum nevlastní, jelikož se nedochovalo mnoho exemplářů, tudíž jde zde vystaven formou dioráma. Na tomto modelu pracovali dle průvodkyně necelé 2 roky, jelikož si dávali záležet na kompletních detailech a zde také vidíte jednotlivé plíšky, z kterých jsou tvořeny složitě pásy tohoto tanku, což dalo asi časově opravdu zabrat.

Pokročíme o kousek dále a dostáváme s k Pansarbill FM/29.

Tento tank (obrněné pojízdné vozidlo) byl vytvořen roku 1932 v loděnicích města Oskarshamn a dodán ke švédské kavalerii K1 ve Stockholmu. Toto obrněné vozidlo mělo volant pro všechna čtyři kola. Pro představu: jeden řidič byl ve předu a druhý řidič na opačném konci, tudíž toto vozidlo mělo pohon jen dopředu. Dále se vyplatí říci, že toto vozidlo bylo opravdu ve své době finančně náročné, takže se jeho sériová výroba nevyplatila a tak zde máme jedinečný exemplář svého druhu. Vozidlo prošlo zkouškami, ale nikdy neprošlo bojem, zůstalo jen jako cvičné bojové vozidlo.

Hned vedle tohoto ocelového monstra se nacházel menší pokrok pancéřovaného vozidla jménem Stridsvagn FM/31.

Do roku 1920 byl kladen velký důraz na mobilitu tanku nebo obrněného vozidla. Zde vidíme, že Švédi se pokusili spojit jak pásy tak i kola dohromady. Původně pásy měly sloužit jen pro terén a kola pro rychlý přesun na silnicích, kde mohl dosáhnout až 70 km/h. Tento model má však jen kovové tělo, věž a dělo jsou dělané ze dřeva, jelikož bylo od této myšlenky rychle upuštěno a projekt byl smeten ze stolu dříve, než byl dokončen celý prototyp. Sloužil jen jako výcvikové vozidlo.

A pro dnešek máme zde poslední neotřepanou klasiku jménem Pzkpfw I (nebo také SdKfz 101).

Pzkpfw I. byl německý lehký tank produkovaný v letech 1934 – 1940. Celkem bylo vyrobeno přes 2100 strojů. Původně se předpokládalo, že půjde jen o cvičné stroje, ale finanční potíže a problémy s vývojem středních tanků typu PZ III a PZ IV vedly k tomu, že byl nakonec nasazován v boji a na začátku války dokonce byl nejčetnějším bojovým strojem německých tankových vojsk, zejména ve Španělské občanské válce a při invazi do Polska. Zde slavil úspěchy v boji proti pěchotě, která dosud nebyla vyzbrojena adekvátními protitankovými zbraněmi. Horší však bylo, setkal-li se s obrněnou technikou protivníka. Jeho kulomety nebyly adekvátní zbraní proti nepřátelským obrněncům a slabý pancíř nedokázal vydržet ani zásahy z těžkého kulometu. Pokud např. ve Španělsku potkal ruské tanky BT či T-26, výsledkem býval jednostranný masakr. Tanky Pz I se účastnily ještě zahájení operace Barbarossa, ale v té době už byla jejich bojová hodnota velice problematická a daly se použít maximálně tak k průzkumu. Proto byly urychleně staženy z bojových operací.

Tímto bych se s vámi pro dnešek rozloučil a přinesu brzy druhou část. Zůstaňte s námi, je se opravdu na co těšit.

4
Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Ragnarocek
Čtenář
Ragnarocek

super clanok, dik 🙂

juraj
Čtenář
juraj

Bomba clanok, vdaka za taketo infa

Pitrs74
Čtenář
Pitrs74

Jen a jen pochvala . Super 🙂

Kobacz
Čtenář
Kobacz

Super křečků dobrá práce 👍