Přinášíme poslední část minisérie, v níž jsme se dozvěděli zajímavé věci o vzniku firmy, jejích herních počátcích a samotném zakladateli. World of Tanks byl zhmotněním toho, o co Wargaming dlouho usiloval. Popularita tanků byla pro všechny vydřená a zasloužená. Hrdost a přehnaná důvěra v jedinečnost a podmanivost jejich hry však Viktora Kislyiho, CEO firmy, dovedla k dalšímu špatnému rozhodnutí, které jednoho ze sourozenců tanků prakticky stálo život.

Ne každý úspěch se dá zopakovat

Boom okolo World of Tanks přivedl Viktora k názoru, že tímhle Wargaming narazil na zlatou žílu. World of Tanks měl proto co nejdříve dostat dva nachlup stejné sourozence – World of Warships a World of Warplanes. Viktor; přesvědčen, že World of Tanks je receptem na zaručený úspěch; na vývojáře tlačil, aby se oba nové přírůstky co nejvíce podobaly právě střílečce s tanky.

Omyl. Tanky, letadla či lodě jsou natolik rozdílné stroje, že nasadit na všechny stejný herní design nemohlo fungovat. A tak si WoWs ani WoWp nikdy nepodmanily takovou masu hráčů jako WoT.

Vzlet letadel, kterým Viktor ještě po veletrhu E3 v roce 2012 tolik věřil, dopadl dokonce katastrofálně. Kislyi předpokládal, že po WoWp skočí britští a američtí hráči stejně, jako ti ruští po WoT, už jenom z historických důvodů. Nestalo se tak. Hra se nikdy mezi větším počtem hráčů neprosadila, možná mimo jiné kvůli mizernému ovládání.

Lodím se naštěstí dařilo (a stále daří) více a více, hratelnost podobnou tankům vnímali hráči v jejich případě méně kriticky. Dlouhé bitvy, zapříčiněné už samotnou podstatou válečných lodí, však brání, aby se WoWs mohl dostat mezi mainstreamově hrané tituly.

Válečné lodě se proto daleko spíše staly symbolem námětu hry, kterému by se vývojáři měli vyhnout, pokud chtějí v dnešním rychlém světě opravdu uspět. WoWs i WoWp si nyní ve společnosti žijí vlastním životem a jejich vývojářské týmy si samy, bez zásahů zhůry, rozhodují, jak to bude s vývojem dál.

Návrat ke kořenům a původním plánům

Těžko říci, jestli se Wargamingu podaří něčím překonat úspěch World of Tanks a částečně také World of Warships, nicméně další hry z jeho nabídky jsou přinejmenším slušným odkazem na minulost společnosti a vývoj, jakým si prošla.

Momentálně se o nový osobní rekord může pokusit třeba hrou Pagan Online, která bude již brzy oficiálně spuštěna, konkrétně 27. srpna. Dosud byla pouze ve stavu early-access. Jde o fantasy RPG, tedy přesně o to, co Wargaming tehdy před 12 lety plánoval. Možná tedy chce zkusit i cestu, jíž kdysi pustil z hlavy.

Další chystanou novinkou, tentokrát mířenou na západní trh, má být F2P střílečka Caliber, která hráči umožní hrát za příslušníky různých světových armád či speciálních jednotek a plnit jednu ze 4 určených rolí, včetně medika či odstřelovače.

Krom toho Wargaming očividně nezanevřel ani na žánr, s nímž je silně spjata jeho minulost – tahové strategie. Z nich najdeme v portfoliu remake sci-fi Master of Orion či fantasy PvP Gods & Glory. Jelikož tahovky oproti jiným žánrům nikdy nebyly zrovna trhák, není divu, že ani tyto tituly nejsou příliš známé a hrané.

Kdoví, jestli hlavním důvodem jejich vzniku a následného provozování je pouhé zpestření nabídky nebo je za tím něco hlubšího. Třeba nostalgické ohlédnutí za svými bohatými turn-based a RTS kořeny. Hry jako Iron Age, DBA, Massive Assault, Operation: Bagration, Order of War či Galactic Assault budou navždy neodmyslitelnou součástí minulosti Wargamingu.


Za celou sérii článků děkujeme čtenáři Vortho.

Díl 1, 2 a 3.

7
Komentujte

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Bluetomcat
Čtenář
Bluetomcat

Jinak World of warplanes jsem ze začátku hrál a debilní ovládání byl asi jeden z největších problémů hry. Hra byla ze začátku zábavná, tam opravdu záleželo na umění a šikovnosti daného jedince. Jenže pak to byl patch za patchem a tu hru totálně zničili. Optimalizace šla do háje, zábavnost ta přímo umřela ale hlavní bylo to, že naprosto ignorovali komunitu, ba co víc, byli na ní ještě agresivní. No co, o pár let později se do hry dostali věci co zprvu navrhovali hráči a pak přišla katastrofa jménem poletuchy 2.0. Zapalatili YouTuberům, ti jí vychválili do nebes, udělali jedno video a tím to haslo, hra je mrtvá. Takže ne, hra nebyla vyloženě špatná, chtělo to jen doladit, jen to dojelo na nezájem a aroganci WG.

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Teď budu mluvit za sebe a pár lidí ze svého okolí co znám. Hry s letadly a loděmi jsou nesmysl, přičemž každá má svůj problém. Ovládání nevím, WoWp jsem nehrál, ale hrál jsem IL-2, Falcona a další letadýlka a vždy mi vadilo, že jsem v prázdném prostoru a cílem krom složitého ovládání je “jen” dostat nepřítele do zaměřovače. U lodí je to podobné, kdy jste na placce, de facto se není kam skrýt, blbě se taktizuje, v týmu spolupráce nefunguje, hra je logicky pomalá a ovládání dost komplikované. To všechno už dopředu odsuzuje tenhle žánr k vyhoření, respective hráč zkusí, ošahá si a odejde. Tanky jsou něco úplně jiného, vyžadují strategické myšlení, přehled na minimapě, znalosti stran slabých a silných stránek tanků, spotovací systém, prostorovou představivost a nevím co ještě. Je to hodně náročná strategická hra, ale přitom s intuitivním ovládáním a to je to, co hráče z velké části přitahuje. Hra nabízí jak strategické hraní např. pro starší hráče, tak i akční styl pro mladší kousky.

Jinak za sebe můžu říct, že WoT je moje jediná multiplayerovka a to už se nikdy nezmění. O další multiplayer hry i jiného žánru už nemám zájem. Na akční hry jsem už starý, a strategie a dungeony jsou pro multiplayer nesmysl.

Garrth
Admin

u letadel musis taky taktizovat, ale jinak – nesmis ztratit energii, jde spis o to soupere obehrat, ale wg letadla maji arkadovou fyziku, cili na to ani moc nezalezi, zlaty wt

lode od wg maji kryti jsou jednoduche a zabavne, bohuzel u nich strasne moc zalezi na nahode a cele je to prakticky jen o spravnem mireni, coz si velka vetsina lidi vynahrazuje aimbotem za 4.99 EUR

Jmeno1
Čtenář
Jmeno1

Osobně jsem lodě nikdy nehrál jen jsem několikrát koukal na streamy a bavil se s bráchou, který to pár set bitev hrál, ale jednoduchost ani zábavnost jsem neviděl ani u streamerů, ani u bráchy. To, že tam je možné koupit nějaký aimbot jsem ani netušil. :-O Nicméně, můj názor potvrdili samotní hráči, kteří ty hry de facto nehrají.

Bluetomcat
Čtenář
Bluetomcat

Lodě jsem hrál a těžká nuda. Hlavně si pamatuji situaci kdy nějaký malý zmetek hodil smoke, pak co půl vteřiny z něj lítala salva a pak mě dorazila torpéda. Pak prej do 100 bitev jste měli speciální MM, no jestli MM+2 byl speciální tak to by odpovídalo. Už nevím co to bylo za loď ale na mě mohl úplně každý ale já je měl mimo dostřel takže zoufalost. Pak co mě štvalo je to že bitva byla prohraná, nebo jste chtěli pomoct ale celou dobu než jste tam dojeli jste si mohli tak zkontrolovat mejly a klepat prsty do stolu. Nezábavná hra, která v poslední době stagnuje a pomalu ale jistě jí odchází hráči.

RozaMadMax
Čtenář
RozaMadMax

Fakt je ten, že na taktilu a skill je prostě WOTko nejjednodušší. S tim, že když se vezme potenciálně větší základna hráčů, tak se úsoěchu tanků nelze divit.
Loďky se držej krásně a až na poslední násilný rework CV kvůli konzolím jim to celkem pěkně jde.
Letadla ,mohla bez problému taky v pohodě fungovat se základnou 10-30k hráčů jako arkáda VS WT, ale to by to nesmělo WG pohřbít. Většinu doby strašná optimalizace, ranec bugů, ignorace komunity a prostě všechny změny ode zdi ke zdi. Pokud se časem objevilo něco zajímavého v ostatních titulech, tak to většinou přišlo z letadel, kde to bylo pohřbeno hromadou hoven s přízviskem WOWp 2.0 . Poletuchy jsou zářným příkladem jak nedělat online hru a mělo by se to vyučovat.

SkyMaro
Čtenář
SkyMaro

WoWp to hram skôr “nasilu”, WoWs s času na čas zapnem. Srdcovka je WoT. WG si podarilo vytvoriť hru desatročia. Avšak ako neustale furt niečo pridavajú pod chvilou, tak sa obávam že to prepalia a hráčov “ubiju” novotami . Inak nič zle im neprajem, veď veľa z nás stravilo značnu časť free time zo svojho života pri tejto hre.
PS: pekný článok o tej historke WG.